Happy Thanksgiving
Happy Thanksgiving

Bestemoren til svogeren min har rundet nitti år.  Hun har startet en sherryklubb med noen venninner på sykehjemmet

 Happy Thanksgiving!

Bestemoren til svogeren min har rundet nitti år og er som de fleste andre nittiåringer, ikke fjorten lenger.  Hun har startet en Sherry-klubb med noen venninner på sykehjemmet eller kvileheimen, som jeg har mer sans for å kalle det. De møtes regelmessig og snakker om løst og fast (fordøyelsen medregnet) og det som opptar dem. Samtidig drikker de ett glass sherry for å smøre stive ledd. Som de fleste andre i deres alder, har de nok av vondter og plager, men klubben har én viktig regel: her kan vi snakke om alt, bortsett fra sykdommene og plagene våre. Det er ganske radikalt, med tanke på at de fleste har smertehistorier som kunne fylt samtalene til randen. For meg har denne klubben blitt et lite forbilde. Ikke fordi jeg tenker at man burde unnlate å snakke om smerten og sorgen eller undertrykke den. Jeg har bare veldig tro på evnen til å fokusere på det som funker og det jeg har å være takknemlig for, midt oppe i alt som er strevsomt. For meg er det en treningssak å luke visse tanker bort for å dyrke frem de som gir livsglede og overskudd. De gangene jeg klarer nettopp det, merker jeg at det gjør noe med meg og måten jeg ser på de som er rundt meg. Høsten kan være en kald, mørk og tung tid for mange.  Samtidig har den vakre farger, friskere luft, tid for innekos og fyring i peisen. David i Bibelen var ikke alltid i livets flytsone han heller, men en av tingene han var flink til, var å huske på og takke Gud under alle omstendigheter. Denne takketradisjonen går som en rød tråd gjennom Bibelen og preget også Jesu disipler og apostelen Paulus. Jeg vil avslutte med to skriftsteder, ett fra det gamle - og ett fra det nye testamentet. Happy Thanksgiving!!

Salme 103,2. Min sjel, lov Herren, glem ikke alle hans velgjerninger!

Fil. 4, 4-6; Gled dere alltid i Herren! Igjen vil jeg si: Gled dere! La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær. Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk.

 

 Hilsen Lars Martin Lillevold, pastor i Bamble